Statut Szkoły Podstawowej w Sarbinowie







S TA TUT
Szkoły Podstawowej w Sarbinowie
(Tekst jednolity na dzień 01.09.2002)







Ogólne informacje o szkole

§ 1


  1. Typ i nazwa szkoły


Szkoła Podstawowa w Sarbinowie
64 - 125 Poniec


  1. Siedzibą , szkoły jest wieś Sarbinowo w gminie Poniec

  2. Organem prowadzącym szkołę jest gmina Poniec

  3. Organem sprawującym nadzór administracyjno-finansowy jest gmina Poniec, a nadzór pedagogiczny Kuratorium Oświaty

  4. Obwód szkoły obejmuje wsie:

  • Sarbinowo

  • Dzięczyna

  • Dzięczynka

  • Włostki

  • Szurkowo

  • Przyborowo


§ 2


  1. Szkoła jest sześcioletnią szkołą podstawową , a świadectwo jej ukończenia uprawnia do podjęcia nauki w gimnazjum .

  2. Szkoła prowadzi oddział zerowy nauczania początkowego .

  3. Szkoła posiada hymn o następującej treści:


Kochana nasza Polska,
kochana nasza ziemia.
Niech żyje i rozkwita nam jak kwiat!
By dobrze nam się żyło,
uczyło i bawiło,
by uśmiech zawsze zdobił nasza twarz.
Refren:
Polsko ukochana !
To dla ciebie dziś ten śpiew
nasza ojczyzno!
To dla ciebie dzisiaj biją
miliony młodych serc!

Cele i zadania szkoły.

§ 3
Szkoła zapewnia realizację celów i zadań nałożonych przez ustawę z 7 września 1991 r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie , a dotyczących :


  1. zapewnienia każdemu uczniowi warunków do jego wszechstronnego wykształcenia i rozwoju ,

  2. wspomagania przez szkołę wychowawczej roli rodziny ,

  3. umożliwienia zdobycia wykształcenia niezbędnego do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,

  4. dostarczenia absolwentom niezbędnego zestawu wiadomości i umiejętności dla dalszego kształcenia .

  5. zapewnia wszystkim uczniom poszanowania ich przekonań światopoglądowych, upowszechnienia wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowania

  6. właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,

  7. tworzenia środowiska wychowawczego , które służy rozwijaniu poczucia odpowiedzialności , miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturalnego.



§ 4

Szkoła spełnia zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów, a w szczególności :


  1. sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych , nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,

  2. określa czas i miejsce pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole,

  3. sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami , a zwłaszcza nad :

  1. uczniami najniższych klas szkoły podstawowej

  2. uczniami z zaburzeniami rozwojowymi , uszkodzeniami narządów ruchu , słuchu i wzroku

  3. uczniami którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki , w tym stała lub doraźna pomoc materialna.



§ 4

Szkoła realizuje swe cele i zadania uwzględniając program wychowawczy szkoły . Program wychowawczy szkoły stanowi załącznik do statutu .

§ 5

Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale , zwanemu dalej " wychowawcą ”


  1. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest by wychowawca prowadził swój oddział przez tok nauczania , szczególnie w klasach I-III i w miarę możliwości w klasach IV - VI

  2. Rodzice i uczniowie maja możliwość i sposób wpływania na dobór bądź zmianę nauczyciela , któremu dyrektor szkoły powierzy , bądź powierzył zadania wychowawcy.


Tryb postępowania w tej sprawie;


  1. składanie przez Samorząd Szkolny lub Komitet Rodzicielski opinii o pracy wychowawczej nauczyciela do dyrektora szkoły

  2. po zgłoszeniu wniosku dyrektor podejmuje decyzję po wysłuchaniu opinii Rady Pedagogicznej przedstawicieli Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Szkolnego

  3. dyrektor szkoły powinien w terminie 14 dniowym udzielić pisemnej odpowiedzi o podjętej decyzji.



§ 6

Szkoła angażując nauczycieli i uczniów wypełnia swoje zadania we współpracy z rodzicami , organizacjami uczniowskimi , terenowymi organami władzy oraz instytucjami społeczno-kulturalnymi środowiska lokalnego.

§ 7

Dobro dziecka jest dla szkoły wartością nadrzędna zgodnie z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka - Międzynarodowa Konwencja Praw Dziecka .

Organy szkoły.

§ 8

Organami szkoły są :


  1. dyrektor szkoły

  2. rada pedagogiczna,

  3. rada rodziców ( komitet rodzicielski )

  4. samorząd uczniowski.

  5. rada szkoły



§ 9

Zakres kompetencji poszczególnych organów szkoły :

1.Dyrektor szkoły
Do zadań dyrektora szkoły należy planowanie , organi-zowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły , a w szczególności


  1. tworzenie warunków do realizacji -zadań dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich poziom ,

  2. kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,

  3. organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Kon-wencji o prawach dziecka oraz umożliwianie uczniom podtrzymy-wania poczucia tożsamości narodowej , etnicznej , językowej i reli-gijnej

  4. reprezentowanie szkoły na zewnątrz,

  5. sprawowanie opieki nad uczniami,

  6. sprawowanie kontroli spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły :

  • podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, oraz występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły ,

  • podejmowanie decyzji w sprawie rozpoczynania przez dzieci sześcioletnie nauki w szkole podstawowej ( po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej)

  • podejmowanie decyzji w sprawie odroczenia (nie dłużej niż o jeden rok) rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego

  • udzielanie zezwoleń na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą

  1. realizowanie zaleceń i wniosków organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny w za-kresie i na zasadach określonych w ustawie,

  2. kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły:

  3. sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole

  4. realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie., określonych w odrębnych przepisach,

  5. zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,

  6. współdziałanie z radą pedagogiczną i innymi organami szkoły : radą rodziców ,radą szkoły, i samorządem uczniowskim -,

  7. przewodniczenie radzie pedagogicznej ,

  8. prowadzenie i przygotowywanie zebrań rady pedagogicznej ,

  9. realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kom-petencji,

  10. wstrzymywanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i niezwłoczne powiadomienie o tym organu prowadzącego szkołę ,

  11. przedstawienie radzie pedagogicznej ( co najmniej 2 razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowania nadzoru pedago-gicznego) oraz informacji o działalności szkoły ,

  12. przedkładanie do zaopiniowania radzie szkoły, a następnie do zatwierdzenia radzie pedagogicznej, projektów planów pracy szkoły , kierowanie ich realizacją ,składanie radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, udzielanie informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły radzie rodziców i radzie szkoły,

  13. ustalanie , po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, organizacji pracy szkoły. w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

  14. przedkładanie radzie szkoły do zaopiniowania, a następnie radzie pedagogicznej w celu podjęcia uchwały - projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

  15. przedkładanie radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wyni-ków klasyfikacji i promocji uczniów ,

  16. opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły, oraz przedstawianie projektu do zaopiniowania radzie pedagogicznej i radzie szkoły

  17. przydzielanie nauczycielom, w uzgodnieniu z radą pedago-giczną prac i innych stałych zajęć

  18. załatwianie spraw osobowych pracowników szkoły,

  19. podejmowanie decyzji w sprawach :

  • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

  • przyznawania nagród dyrektora oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

  • występowania z wnioskami o odznaczenia nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i innych pracowników szkoły ( po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej )

  • kierowanie nauczycieli ( z inicjatywy dyrektora lub zainteresowanego nauczyciela ) na badania przez komisję lekarską ds. inwalidztwa i zatrudnienia

  • udzielanie urlopu bezpłatnego lub przenoszenie w stan nieczynny nauczyciela,

  • udzielanie nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia

  • zawieszania nauczyciela w pełnieniu obowiązków służbowych

  1. określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,

  2. współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w szkole, w zakresie przewidzianym odrębnymi prze-pisami, a w szczególności:

  • zasięganie opinii w sprawach organizacji pracy szkoły,

  • ustalanie:

  • zasad i kryteriów oceny wyników pracy nauczyciela dla określenia procentowego podwyższenia stawki wyna-grodzenia zasadniczego

  • regulaminów : pracy , premiowania i nagradzania pracowni-ków szkoły , zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

  • ustalanie planu urlopów pracowników szkoły , z wyjątkiem nauczycieli.

  1. administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych- , zgodnie z ustalonym regulaminem ,

  2. zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa- i higieny pracy , wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,

  3. wyrażanie zgody na podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje ( po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców )

  4. egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły ,

  5. sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły ,

  6. organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny ,

  7. organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkolnej ,

  8. nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji szkolnej przez nauczycieli ,

  9. organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych , oraz prac konserwacyjno-remontowych ,

  10. organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego .



2.Zakres kompetencji rady pedagogicznej :


  1. zatwierdzanie planów pracy szkoły

  2. podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promowania uczniów

  3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów


pedagogicznych w szkole,


  1. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli

  2. podejmowanie uchwały w sprawach przeniesienia ucznia do innej szkoły ,

  3. rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :

  • organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

  • projekt planu finansowego szkoły lub placówki,

  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń nagród i innych wyróżnień,

  • propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych wychowawczych i opiekuń-czych

  1. rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowa-dzącego szkołę lub placówkę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.

  2. przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmiany i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły .



3.Zakres kompetencji rady szkoły:


  1. uchwala statut szkoły

  2. uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły

  3. w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej

  • opiniuje plan pracy szkoły

  • opiniuje projekty innowacji z wnioskiem do rady pedagogicznej , organu prowadzącego i Wojewódzkiej Rady Oświatowej w sprawach istotnych dla szkoły ,a w szczególności dotyczących zajęć pozalekcyjnych i przed-miotów nadobowiązkowych

  1. współdziała z dyrektorem szkoły w wykonywaniu przez niego statutowych kompetencji

 


  1. w zakresie działalności finansowo-gospodarczej :

  • przedstawia wniosek w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły

  • opiniuje plan finansowy szkoły

  • w celu wsparcia statutowej działalności szkoły może gromadzić środki finansowe

  1. w zakresie działalności kontrolno - oceniającej:

  • może dokonać z własnej inicjatywy oceny sytuacji oraz stanu szkoły

  • występuje do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i ocenę : działalności szkoły ,dyrektora ,nauczyciela

  • opiniuje wnioski dyrektora w sprawie odznaczeń ,nagród ,wyróżnień nauczycieli i innych pracowników szkoły

  • może wnosić umotywowany wniosek w sprawie odwołania ze stanowiska nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą w szkole



4.Zakres kompetencji rady rodziców ( komitetu rodzicielskiego ) :


  1. występuje do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,

  2. typuje przedstawicieli rodziców ( 2 osoby ) do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły

  3. gromadzi fundusze na rzecz szkoły , na zasadzie dobrowolnych składek rodziców

  4. wybiera przedstawicieli do rady szkoły



5.Zakres kompetencji samorządu uczniowskiego :


  1. samorząd uczniowski występuje do rady szkoły , rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły

  2. ma prawo wyboru opiekuna

  3. wydawania własnej gazetki

  4. organizowanie działalności kulturalno - sportowej w porozumieniu z dyrektorem szkoły

  5. wydawanie opinii o pracy nauczyciela

  6. wybiera przedstawicieli do rady szkoły



Organizacja pracy szkoły

§10

Zajęcia dydaktyczno - wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września za wyjątkiem soboty , a kończą w najbliższy piątek po 18 czerwca .

§11


  1. Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora , najpóźniej do 30 kwietnia , na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.

  2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły , ogólna liczbę godzin , przedmiotów obowiązkowych i oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

  3. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.



§12


  1. Podstawowa jednostka organizacyjna szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych ,określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy , dopuszczonych do użytku szkolnego.

  2. W szkole podstawowej, przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna w zasadzie wynosić od 25 do 35 uczniów . Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy , jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.



§13


  1. Organizację stałych , obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydakty-cznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

  2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania ,a szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć .



§14


  1. Podstawowa forma pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

  3. Zajęcia dydaktyczno - wychowawcze trwają od 8.30 do 15.50 z dziesięciominutowymi przerwami i dwudziestominutową przerwą śniadaniową.

  4. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia , zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć .



§15


  1. Corocznie dokonywany jest podział na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki w zależności od ilości uczniów z uwzględnie-niem zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.

  2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń w tym laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów .

  3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach o których mowa w ust.3 , dokonywać można za zgodą organu prowadzącego szkołę .

  4. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 - 26 uczniów .



§16


  1. Niektóre zajęcia , np.: zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze , nauczanie języków obcych , koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe , mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych , międzyoddziałowych i międzyszkolnych.

  2. Poza systemem klasowo - lekcyjnym prowadzone są również wycieczki i inne formy wyjazdowe.

  3. Czas trwania zajęć wymienionych w ust.1 ustala się zgodnie z § 14.ust 2

  4. Zajęcia , o których mowa w ust.1 i 2 są , organizowane w ramach posiada-nych przez szkołę środków finansowych.

  5. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych przez budżet szkoły nie może być niższa niż 10 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno--kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.



§17


  1. Ocenianie , klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się według szkolnego systemu oceniania.

  2. Szkolny system oceniania , klasyfikowania i promowania stanowi załącznik do statutu .



§18


  1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych , na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą poszczególnymi nauczycielami ,a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.



§19


  1. Szkoła zapewnia uczniom , w miarę swoich możliwości , higieniczne warunki spożywania śniadania.

  2. Szkoła udostępnia uczniom gorący napój - herbatę.

  3. Odpłatność za korzystanie z herbaty , ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z Komitetem Rodzicielskim z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów , którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.



§20


  1. Biblioteka szkolna jest pracownia szkolną służąca realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów , zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela , popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie

  2. Z biblioteki mogą , korzystać : uczniowie , nauczyciele , a także absolwenci szkoły , mieszkańcy wsi , nauczyciele innych szkół.

  3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać:

  • gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

  • korzystanie ze zbiorów w kąciku czytelniczym i wypożyczanie ich poza bibliotekę,

  • prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów.

  1. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.



§21


  1. Dla uczniów , którzy muszą , dłużej przebywać w szkole ze względu na dojazd do szkoły , szkoła organizuje zajęcia świetlicowe.

  2. Zajęcia świetlicowe są pozalekcyjnymi formami wychowawczo--opiekuńczej działalności szkoły.

  3. Zajęcia świetlicowe organizowane są w grupach wychowawczych . Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 .



Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§22


  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.

  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników , o których mowa w ust.1 , określają odrębne przepisy.



§23


  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną , wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

  2. Szczegółowy zakres zadań pracowników szkoły np. referenta , woźnego, sprzątaczki , palacza regulują odrębne przepisy.

  3. Nauczyciel obowiązany jest :

  1. rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły ; dydaktyczną , wychowawczą i opiekuńczą ,

  2. dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej ,

  3. kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej ; w duchu humanizmu , tolerancji , wolności sumienia , sprawiedliwości społecznej i szacunku pracy ,

  4. dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji , przyjaźni między ludźmi różnych narodów , ras i światopoglądów .





§24


  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół , którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawów programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb .

  2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze , zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe .

  3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu .

  4. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują :

  1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania

  2. korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych

  3. uzgodnienie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,

  4. wspólne opracowanie sposobów badania wyników nauczania , oraz kryteriów oceniania uczniów,

  5. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

  6. współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych , a także w uzupełnieniu ich wyposażenia,

  7. wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich , innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.



§25


  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca . Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami , a w szczególności:

  1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia , proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

  2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

  3. podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społe-czności szkolnej,

  1. Wychowawca , w celu realizacji zadań , o których mowa w ust.1 :

  1. otacza indywidualną , opieką każdego wychowanka,

  2. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

  • różne formy życia zespołowego , rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

  • ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,

  1. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale ) uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów ,a także wobec tych , którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami )

  2. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

  • poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci

  • współdziałania z rodzicami , tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,

  • włączanie ich w sprawy życia klasy i szkoły,

  1. współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną , pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności ,także zdrowotnych oraz zaintere-sowań i szczególnych uzdolnień uczniów ,



Uczniowie szkoły

§26


  1. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa . Realizacja obowiązku szkolnego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego , w tym roku kalendarzowym ,w którym dziecko kończy 18 lat.

  2. Rekrutacja uczniów z obwodu szkolnego odbywa się w szkole z rocznym wyprzedzeniem ( miesiąc kwiecień ) na podstawie informacji organu gminy prowadzącego ewidencję ludności. Do szkoły przyjmuje się

  • z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły

  • na prośbę rodziców (prawnych opiekunów ) dzieci spoza obwodu , jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca .

  1. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko , które przed dniem 1 września kończy 6 lat , jeśli wykazuje psychofizyczną dojrzałość . Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.

  2. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej może podjąć decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego , nie dłużej jednak niż o jeden rok.

  3. W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego , w którym dziecko kończy 10 lat .

  4. Za spełnienie obowiązku szkolnego uznaje się również uczęszczanie dzieci i młodzieży do szkół specjalnych.

  5. Na wniosek rodziców dziecka , dyrektor szkoły może zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą . Dziecko spełniające obowiązek w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego przez szkołę , której dyrektor udzielił zezwolenia na taką formę spełniania obowiązku szkolnego.

  6. Niespełnienie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o


postępowaniu egzekucyjnym w administracji .

§28

Uczeń ma prawo :


  1. Zgłaszać nauczycielom , dyrekcji szkoły , uczniowskim przedstawicielom uwagi , wnioski i postulaty , dotyczące wszystkich spraw uczniów i być poinformowany o sposobie ich załatwiania.

  2. Do jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły , nie może to jednak uwłaszczać niczyjej godności.

  3. Do właściwie zorganizowanego kształcenia oraz do szeroko rozumianej opieki wychowawczej zapewniającej dziecku bezpieczeństwo i ochronę podczas pobytu w szkole i zajęciach przeprowadzanych poza nią .

  4. Do życzliwego , podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno--wychowawczym.

  5. Przejawiania własnej aktywności , wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania wyjaśnień.

  6. Do poszanowania godności własnej w sprawach osobistych , rodzinnych i koleżeńskich oraz do życzliwej tolerancji.

  7. Do jawnej ,obiektywnej i przeprowadzonej na bieżąco oceny swego stanu wiedzy i umiejętności z poszczególnych przedmiotów .

  8. W przypadkach szczególnych za pośrednictwem samorządu klasowego i Komitetu Rodzicielskiego może ubiegać się o jednorazową pomoc materialną.

  9. Do dodatkowej pomocy w nauce poprzez:

  • zindywidualizowane nauczanie w ramach jednostki lekcyjnej,

  • zorganizowaną , pomoc koleżeńską

  • udział w zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych

  1. Do korzystania z usług poradni psychologiczno - pedagogicznej,

  2. Oczekiwać od nauczycieli dodatkowej pomocy i wskazówek w celu rozwijania swoich zainteresowań , zdolności i talentów.

  3. Reprezentować szkołę w konkursach przedmiotowych i artystycznych ,zawodach sportowych.

  4. Uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i korzystania z klas pracowni , boiska i bazy materialnej szkoły pod nadzorem nauczyciela lub innego pełnoletniego opiekuna zgodnie z wewnętrznymi regulaminami .

  5. Rozwijania społecznej działalności szkolnej i pozaszkolnej.





§29

Uczeń ma obowiązek :


  1. Systematycznie pracować nad wzbogaceniem swojej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki.

  2. Godnego kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią , dbania o piękno mowy ojczystej,

  3. Przestrzegać zasad współżycia społecznego:

  • okazywać szacunek nauczycielom , pracownikom szkoły , kolegom, osobom starszym

  • szanować poglądy i przekonania innych

  • stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości

  • przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności

  1. Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów , uczeń nie pali tytoniu , nie pije alkoholu , nie używa narkotyków i innych środków odurzających.

  2. Troszczy się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd ; w przypadku zniszczenia


mienia jest zobowiązany naprawić lub pokryć szkody .

§30

Wyróżnienia i nagrody
Za wzorowa i przykładna postawę , rzetelna naukę , pracę społeczna , wybitne osiągnięcia , dzielność i odwagę uczeń może otrzymać:


  • wyróżnienie , pochwałę wychowawcy wobec klasy,

  • pochwałę dyrektora wobec uczniów szkoły z wpisem do arkusza ocen,

  • list pochwalny wychowawcy i dyrektora do rodziców,

  • dyplom uznania , nagrodę rzeczową,

  • w klasach IV - VI świadectwo z wyróżnieniem ,

  • w klasach nauczania początkowego znaczek "Wzorowy uczeń ",

  • umieszczenie nazwiska na tablicy osiągnięć szkoły po każdym semestrze,

  • wpis do kroniki szkolnej,

  • częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat w różnych imprezach,


Nagroda może być przyznana na wniosek organizacji szkolnej lub Komitetu Rodzicielskiego.

§31


  1. Kary


Za nieprzestrzeganie Regulaminu Szkoły , za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych , za naruszanie porządku uczeń może być ukarany:


  • upomnieniem wychowawcy wobec klasy,

  • powiadomieniem rodziców o jego nagannym zachowaniu,

  • upomnieniem lub nagana dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,

  1. W przypadku szczególnie drastycznego łamania statutu szkoły jak np. :

  • stwarzanie świadomego zagrożenia przeciwko zdrowiu i życiu

  • handel narkotykami i innymi środkami odurzającymi

  • fizyczne i psychiczne znęcanie się nad innymi uczniami


dyrektor może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły .


  1. Uczeń ma prawo odwołania się od kary do dyrektora szkoły lub rady pedagogicznej za pośrednictwem wychowawcy , samorządu klasowego lub szkolnego , komitetu rodzicielskiego .

  2. Dyrektor ma obowiązek rozpatrzyć odwołanie w ciągu 14 dni .



Postanowienia końcowe

§32


  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Szkoła używa tablicy w brzmieniu :



Szkoła Podstawowa
w Sarbinowie


  1. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach podaje się nazwę szkoły.



§33

Szkoła posiada hymn szkolny.

§34


  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają , odrębne przepisy.

 


Autor informacji: Marcin Pazdaj
Informację wprowadził: 4
Opublikowany dnia: 2002-09-01
Wprowadzony do BIP dnia: 2007-09-28
Ilość zmian wpisu: 1 - pokaż poprzednie wersje
  - wersja z dnia 2003-07-04 wprowadzona przez: 4




Serwis używa cookies aby zapamiętać otwartą sesję i ewentualne dane o logowaniu.
Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to.












Valid XHTML 1.0 Transitional



Informacja dla osób niesłyszących